Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Naturalne probiotyki

2021-09-10

Czym jest probiotyk?

Nazwa pochodzi z łac. pro bios czyli dla życia. Probiotyk, jak podaje FAO/WHO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa oraz Światowa Organizacja Zdrowia), definiuje się żywe drobnoustroje, które podawane w odpowiednich ilościach wpływają korzystnie na zdrowie. Do probiotyków należą przede wszystkim bakterie kwasu mlekowego. Probiotyk w swoim składzie może zawierać: pojedyncze szczepy bakterii kwasu mlekowego (Lactobacillus spp., Streptococcus spp.), kultury pleśni ( Aspergillus spp.), szczepy drożdzy (Saccharomyces spp.), bądź też bakterie kwasu mlekowego z wyselekcjonowanymi szczepami drożdżowymi. Umowżliwają odpowiedni rozwój mikroflory jelitowej, pomyślnie przyczyniają się na czas pasażu jelitowego. Zapewniają właściwy rozwój mikroflory jelitowej. Mogą być dodawane do różnych produktów spożywczych. Ich źródłem są też preparaty farmaceutyczne.

Jakie kryteria musi spełnić produkt aby możnabyło go nazywać mianem probiotyku?

- nie powinien wykazywać właściwości chorobotwórczych i toksycznych,

- musi pochodzić z naturalnej i zdrowej mikroflory jelita grubego człowieka,powinien być oporny na działanie soku żołądkowego, soli żółci oraz enzymów trawiennych,

- musi posiadać status GRAS (ang. generally recognized as safe), czyli być bezpieczne dla ludzi,

- powinien posiadać przynależność do ściśle określonego rodzaju i gatunku,

- wskazane jest, aby miał aktywność antagonistyczną w stosunku do szkodliwy bakterii mikroflory jelitowej,

- jego korzystne oddziaływanie powinno być potwierdzone naukowo,

- musi zachowywać swoje właściwości w procesach przetwórczych i przechowywaniu.

Rozwój probiotyków uwarunkowany jest dostępnością prebiotyków. Prebiotyki są to składniki żywności, które nie ulegają trawieniu i wpływają pozytywnie na ludzki organizm dzięki stymulowaniu wzrostu oraz aktywności mikroflory jelitowej. Do prebiotyków zalicza się przede wszystkim frukto – oligosacharydy i galakto – oligosacharydy. Są one zarówno naturalnym składnikiem żywności, jak również mogą być dodawane do produktów spożywczych. Naturalnie występują m.in. w: cykorii, czosnku, karczochach, szparagach, pszenicy, cebuli czy bananach. Prebiotyki po dotarciu do jelita grubego staja się pożywieniem dla sprzyjających naszemu zdrowiu szczepom bakterii.

Jak zwiększyć ilość probiotyków w organizmie?

Pierwszym krokiem do zwiększenia ilości probiotyków w organizmie, a tym samym do poprawy równowagi flory jelitowej jest odpowiedni sposób odżywiania. Źródłem naturalnych probiotyków są kiszonki: czyli kiszona kapusta, ogórki kiszone, zakwasy z buraków, selera, marchwi oraz przetwory z mleka fermentowanego. Kiszonki są źródłem dobroczynnych bakterii, ale także witamin i minerałów. Zawarty w tych produktach kwas mlekowy zapewnia prawidłową równowagę bakteryjną w jelitach, ale także na układ odpornościowy i krwionośny. Są wskazane przy problemach z utrzymaniem wagi ciała, miażdżycy i w cukrzycy.

Źródła:

1. Zaremba A. Dobrodziejstwa probiotyków i prebiotyków oraz ich naturalne źrodła. Polski przemysł 2015; 2: 58 – 63.

2. Szajewska H. Praktyczne zastosowanie probiotyków. Gastroenterologia Kliniczna 2014; 6 (1): 16–23.

3. Trząskowska M. Probiotyki w produktach pochodzenia roślinnego. ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2013; 89 (4): ;5 – 20.

4. Mojka K. Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki – charakterystyka i funkcje. Probl. Hig. Epidemiol. 2014; 95 (3): 541 – 549.

Pokaż więcej wpisów z Wrzesień 2021

Polecane

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel